НачалоСимптоми и състоянияКръв в урината – Хематурия

Хематурията не е диагноза, а симптом на редица заболявания, при който чрез урината се отделят еритроцити (кръв).

В зависимост от количеството на еритроцитите в урината, хематурията се разделя на: микро- и макроскопска. krav-v-urinata

• микроскопска хематурия - урината е със сламеножълт цвят, но при микроскопското изследване се откриват повече от 5-6 еритроцита на поле.

• макроскопска хематурия - характерна е с червеното оцветяване на урината (кървава урина). В зависимост от произхода и характера на заболяването урината може да бъде ярко оцветена, с ръждив цвят, с безформени или червейообразни съсиреци.

Когато само първата порция урина е оцветена става въпрос за начална хематурия. Хематурията е терминална когато само в последната порция урина се установява кръв. Тотална хематурия се означава когато в цялото количество урина са наблюдава кръв (червена урина). Много е важно за диагнозата е да се установи в коя порция с урина има кръв.

Не винаги кръвта в урината се дължи на заболявания на пикочо половата система. Тя може да се предизвика и от някой безобидни състояния като например интензивно физическо натоварване.

Хематурията от урологичен произход е симптом говорещ за заболяване на пикочната система. В зависимост от локализацията на процеса различаваме:

→ Хематурия от бъбречен произход - най-честите причини за нея са:

• след или по време на бъбречна колика, физически натоварвания

• тумори на бъбрека

• травми на бъбрека

• кисти на бъбрека

• вродени и придобити аномалии

Диагнозата се поставя след цялостно изследване на пациента. Това включва лабораторни изследвания (кръв и урина), ехография.

→ Уретрална хематория - рядко се среща и се дължи на камъни в уретера, тумори на уретера,туберкулоза, нараняванеия.

→ Мехурна хематурия - почти няма заболяване на пикочния мехур без хематурия. Най-често се касае за:

• тумори на пикочния мехур

• камъни в мехура

• травми на пик.мехур

• възпалителни забалявания

→ Хематурия от уретрата - най-често се дължи на камъни в уретрата, тумори, възпалителни заболявания, травми.

Кръвта в урината се лекува спрямо установената диагноза и според преценката на Уролога.

Автор на статията - д-р Пенчо Генов-Уролог д.м.

МБАЛ Русе АД, Отделение по Урология,Русе

Е-mail:Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.">Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

Очакваме Вашите коментари и въпроси.

Добавете коментар

Защитен код